Kjempe fint vær og stor aktivitet blant nesten 140 deltagere på KNA Varna sitt første løp i 2001. Stor aktivitet i alle klasser, med unntak av skuffende 5 deltakere i ICC. Største klassen var faktisk Formel Micro med ca 30 deltakere, noe som må være en indikasjon på at det gror meget bra i bunn, og at rekrutteringen er på topp. Arrangøren hadde valgt et "litt spesielt" løpsopplegg med kvalifisering og tre finaler, og hvor vinneren var den som hadde minst poeng etter tre finaler. Det er faktisk første gang jeg ikke har hørt en eneste "sur" kommentar om et løpsopplegg noe som må tyde på at denne avviklingsformen faller i smak hos førerne.  

 

I Formel Mini var Stian Paulsen Raskest på kvalifiseringen og vant i tillegg alle tre finalene. Paulsen (57) har i år fått skikkelig fart på Tony Karten og var kongen på haugen denne lørdagen, Men om Stian var kongen så var definitivt frøken Møller dronningen da hun var den eneste som kunne gi Paulsen konkurranse, og ledet faktisk den siste finalen før Paulsen med en frekk forbikjøring viste hvem som var best.

 

I Formel Yamaha ble det et rent Østfold oppgjør. Etter kvalifiseringen var Dan Enersen raskets foran Tor Eivind Støten. Det skulle raskt vise seg at det var disse to det dreide seg om, og det var ingen tvil om at det her dreide seg om to kammerater som var ute for å vise hvem som er kongen av Skiptvet. T.E.S. viste at  med 8-10 års erfaring i ryggen så var Dan tildels sjanseløs i de to første finalene, men den fremadstormende Enersen ga seg ikke og resultatet ble seier i den siste finalen med T.E.S. 11mm bak over mål. Torgeir Bjørnland med PCR viste i de to første finalene at han var en sikker nummer tre, men hadde aldri noen mulighet til og blande seg inn i kampen med de to Birel førerne. I den siste finalen var Bjørnland innblandet i en start krasj og havnet sist i feltet, og dermed røk muligheten for en pallplass. En som tradisjonen tro kom "seilende" opp gjennom feltet fra et litt beskjedent startspor var Andrè Falkenhaug som med en ny Kosmic ramme var litt usikker på hvordan hvordan denne fungerte. Nå var ikke det noe og fundere på for Falkenhaug kjørte fortere og fortere og sikret seg en tredje plass i den siste finalen, noe som også resulterte i en tredjeplass totalt, og dermed skjøv Bjørnland ned på fjerde plass. 

En god dag for JP Racing da alle de 4 første i Formel Yamaha kjørte med JP Racing Motorer

ICA/Junior klassen ble totaldominert av Mats Franer som vant alt i overlegen stil. Sjef's gartner!!! og supermekk Arild Grøteig  fikk Tony Vortex kombinasjonen til og fungere perfekt. Du har vel ikke blandet gjødning i frokosten til Mats vel Arild??? :-)

 

ICA klassen virket noe mer åpen etter treningen, med en liten fordel for Kevin Johansen som helt tydelig hadde en meget rask Vortex motor og en Tony ramme som nærmest gikk på skinner, men det var en annen kar som hadde skumle hensikter og det var Erik Kristiansen i Hellum teamet som stilte med fult mannskap inklusive Nils og Harald Hellum (som tydeligvis heller så kart løp en og bli med Petter Solberg på VM rally) inkluderer en hel sverm med svenske mekanikere medregnet den Svenske trimmingsguruen B.A.. Erik vant alle tre finalene i sikker stil og var egentlig aldri truet selv om Kevin fulgte brukbart i den første finalen. En som virkelig imponerte sterkt i den tredje finalen var Marius Ravi "Bakern" Evensen som kom som skutt ut av en kanon fra en tildels håpløs startposisjon og tok andre plassen i finalen. Nå hadde Ravi mye poeng fra de tidligere finalene så noen topplasering totalt ble det ikke, men med slik kjøringen  lover det bra for fremtiden. Pallen ble som bilde viser Erik, Lars Christian og Kevin.

 

I Rotax Max klassen begynner og lukte skikkelig av møllkuler, for her dukker den ene resirkulerte racer etter den andre opp. Siste skudd på stammen var Rolf Krange som hadde tatt med datteren Tine som mekaniker. Nå man ser startfeltet i denne klassen så spør det vel om ikke førstepremien heller burde vært en prostata opperasjon og 5 pensjonspoeng som ekstra bonus i stedet for en tur til fjerne Østen :-(). Steinar Owsinski ser fortsatt ut som en mulig kandidat til en Østen tur sammen med Bjørn Gravdahl som absolutt ikke fikk det til og stemme denne helgen. Bjørn som har kjørt 1000 vis av runder på Varna  påstod sågar at banen var myyyye smalere i år.

ICC Klassen ble oppskriftsmessig vunnet av Roger Rui som slet litt i første finale med og passere en hel sverm av 125 Nasjonal førere som kjørte sammen med ICC. En som fortsetter og imponere i ICC er Henry Harrfelt som faktisk kjørte så fort at det skal bli meget vanskelig og ta fra Henry en sikker plass på landslaget til Nordisk mesterskap i Sverige.