Enda et stort løp på Varna med bortimot rekord deltakelse.  At vær gudene absolutt ikke var på avrangsjørens side denne gangen gjorde ikke løpet mindre spennende selv om det kanskje favoriserte hjemmeførerne i større grad en vanlig, og dårlig vær er noe man må ta med i beregningen når sesongen starter så tidelig. 
At dette med en dags løp skal være så ideelt kan undertegnede ikke riktig forstå, når løpet starter klokken 6,30 på morgenen og er ferdig 8,30 om kvelden så virker det å være i lengste laget for en 10 åring. Når man tar med at mange deretter skal kjøre 5 til 10 timer med bil for å komme hjem så vil jeg våge påstanden at det ligger en  hvis  sikkerhetsrisiko i den typen arrangement . At man fra Gigacupen sin side ville ha med Cadetti på dette løpsopplegget er vel ren tankeløshet etter min mening. Når det er sakt så fungerte løpet utmerket spesielt vær og deltagerantall tatt i betraktning.  
 

Formel Micro bød som vanlig på mye fin kjøring, men man må nok "rette blikket" mot de dype skoger denne gangen, for det var definift to førere fra Solør som stjal showet i finalen. Kenneth Østvold med team kamerat Olav Opås på hjul gjorde resten av feltet til bortimot statister i finalen. Olav fulgte Kenneth "til døra" og var aldri mange centimeter bak, i tillegg viste gutta oss hva ryddig å reglementert kjøring er. Kenneth ble i tillegg kåret til løpets profil av Gigacup juryen, noe som var fortjent.

 

Formel Mini var langt mer spennende innledningsvis en det Micro var. Her var det mange som kjørte fort og avgjørelsen om hvem som skulle vinne var definitivt ikke avklart før finalen. De som utmerket seg i de innledende heat var i hovedsak lokale kjørere med Bjørn Vidar Brynildsen og Audun "Skoda" Larsen i spissen,  i tillegg kjørte Anders Martin Amundsen, Crister Gislerud, Simen Hammer og flere så fort innledningsvis at seieren absolutt ikke var avgjort på forhånd. Nå ble finalen egentlig en ren makt demonstrasjon av "Skoda" Larsen som stakk rett fra tet og var aldri truet. Amundsen som hadde kjørt stabilt fort innledningsvis gjorde det som man kunne forvente å tok andreplassen foran Gislerud. NMK Trøgstad  Morten Winberg kom fra et tildels dårlig startspor men kjørte fort i finalen og sikret seg en fjerdeplass foran Ole Varhaug fra NAF Gjestal. 

 

Formel Yamaha er fortsatt den klassen hvor det er mest action. Innledningsvis var det to førere som utmerket seg, nemlig Tommas Jørgensen fra Teamet Jørgensen, Jørgensen, Jørgensen og Jørgensen, og regjerende norgesmester i klassen Roger Nilsen. Bak disse to lå førere som Tor Eivind Støten, Kim Humborstad, Dan Enersen, og Trond Raugstad og kjørte fort. Nå ble Roger utelukket fra et av de innledende heatene, noe som selvfølgelig resulterte i et "håpløst" dårlig startspor i finalen, men Roger er ikke Norsk mester uten videre noe gutta fikk erfare i finalen. Thomas med beste startspor tok ledelsen i finalen med Støten fra fjerde startspor på hjul. Nå gikk det ikke lenge før Støten var i tet å dro sakte men sikker ifra Thomas, Bak disse to var det langt mer action da Humborstad, Raugstad og en Dan Enersen som kjørte fortere og fortere begynte å knive om tredje plassen. Det gutta ikke regnet med var Roger Nilsen som fra et startspor "nede i skogen" kom som en kanon å passerte alle tre å tok den siste pallplassen.

 

ICA/J ble selv med 15 "mann" på startstreken et stort gjesp. Alt handlet om Mats Franer denne dagen. Mats vant alt, å var totalt utilnærmelig innledningsvis. Finalen ble et Franer show fra start til mål, for først kom Mats, så kom lyden, deretter kom det ingenting,  og til slutt dukket det opp en gjeng som så ut som de lette etter en parkeringsplass. Av positive "overraskelser" i "resten av feltet" var Kristian Andresen som begynner å vise "gode takter" mens førere som Krohn, Brynhildsen, Kjær, Basteviken og ikke minst Ingebretsen skuffet stort, for disse gutta kan bedre en det de viste frem her. Jeg velger nok å tro at resten av feltet er langt mer samlet på neste løp, og at Mats kommer til å få lang bedre matching en det som var tilfelle i helgen.

 

ICA ble som ventet Stian Sørlie fra start til mål denne helgen, men Mats Ingier var ikke langt bak noe som klart indikerer at Mats virkelig har "dampen" oppe denne sesongen. Klassen er "sterkt preget" av Solberg teamet som viste seg bra frem. Kevin var den som kom nærmest Stian sammen med Mats i de innledende heat, men en løs tennkabel i finalen gjorde at han måtte se teamkollega André Falkenhaug forrand seg i mål, et resultat som "førstereisgutten" Falkenhaug må være kjempe fornøyd med.

 

ICC ble vunnet av Roger Rui som med en kanonstart fra fjerde startspor i finalen aldri var truet. Einar Lie på andre plass er nok fortsatt en lite "hakk" bak Roger'n selv på et føre som skulle passe Einar perfekt. Kjempe positive overraskelse i klassen var Kim Møller som ga Roger og Einar skikkelig "pes" så lenge kondisen holt. En annen fører som virkelig kjørte bra var Per Sletten fra NAF Ringer-ikke. Denne klassen kan bli mer spennende i år en på lenge, ikke minst når vi får med Kjetil Flood Engebretsen som manglet i helgen.

Sport 2000 klassen som i år er sammensatt av Rotax og Kart 2000 telte 18 førere denne helgen. At "halve startfeltet" heter Rødseth er fra Ålebyen og burde være eksperter på regnvær hjalp ikke i helgen . En Klar seier til "nykommer" i klassen Monika Nilsen fra NAF Gjestal med "Roberto" Tømmerås  fra Rennebu på andre og evig unge (og raske) Steinar Owsinski på tredje plass. Denne klassen er uten sammenligning klassen hvor førerne er best "spredd" over det ganske land, eller hva sies om dette.: av de ti første kjørte ingen for samme klubb!!!!.