Den første Rotax RM1 er presentert (og solgt) i Norge. Nyskapningen fra Rotax ble presentert av Gravdahl Motor på Varna 31/8. Nå ble det dessverre ikke noen mulighet for å prøvekjøre nyheten da Gravdahl mottokk utstyret dagen før så vognlisens var ikke i orden, men nyskapningen vakte likevel berettiget interesse fra et stort publikum.  Det som ved første øyekast fanget interesse var selvfølgelig utseendet på "plastikken" som definitivt skilte seg fra det vanlige CIK utstyret som vi er vant til.
Rotax har "tenkt" mye nytt og ikke minst er sikkerheten kraftig forbedret sammenlignet med en ordinær kart. Karten er utstyrt med noe som nærmest må karakteriseres som støtabsorberende soner i front og hekk samtidig som sidepontonger er montert i en innfesting som skal tåle et sammenstøt, eller to. Radiatoren var også flyttet over på "riktig" side, noe som sikkert resulterer i mindre skader på radiatoren, samtidig som vektfordelingen blir mer "riktig" og luft tilførselen mer effektiv til radiatoren.
Av andre interessante/finmulige/nye "miksmakkerier" så var vel kanskje den elektroniske reversen det som fenget mest. Men i tillegg så må selvfølgelig de meget spesielle drivsystemet gis en del oppmerksomhet. Motoren har ingen kjede eller drevoverføring mellom motor og bakaksel. Bakakselen er plassert slik at den går direkte gjennom motoren ført i en styrehylse. Denne styrehylsen som egentlig er selve drivhylsen er igjen forbunnet med bakakselen med en gummioverføring til bakakselen 
via bremseskivebosset. I tillegg så var RM1 utstyrt med to separate bremseskiver bak, noe som i tillegg til ekstra sikkerhet selvfølgelig bidro til at man kunne benytte meget små skiver noe som gir ekstra bakkeklaring, og mindre sjanse for at skiven kommer i kontakt med asfalten.
RM1 er selvfølgelig utstyrt med firehjulsbremser hvor man kan regulere bremsefordelingen med et lite ratt under kjøring. Firehjulsbrems er nok en nødvendighet på karten siden Rotax har oppgrader den "gamle" Max motoren til 28 kw. eller på godt norsk 37 HK ved 11750 rpm., noe som nesten burde være tilstrekkelig til å gi ICC kjørerne noe å "bryne snyteskaftene" sine på. Rotax har også endret "litt" på eksosventilen slik at den faktisk kan justeres under kjøring, da den gamle innvendige mutteren er byttet ut med et ratt som kan justeres uten bruk av verktøy (dette kommer på gammel Maxen høsten 2002). Motoren er utstyrt med en to trins "halvautomatisk" girkasse som styres med to "pods" på rattet. Motoren som i motsetning til "gammel maxen" har innvendig clutch i oljebad kan skifte gir ved fult gasspådrag på samme måte som en STCC bil (systemet er kalt ESA electrinic shifting assistance), og er utstyrt med en skifte lampe på turtelleren  som forteller når det er på tide å skifte gir???. Gravdahl mente at det nå nærmet seg F1 teknikk, mens undertegnede syntes at dette begynte å ligne på en invalidebil. Uansett Formel 1 eller invalidebil så var nykommeren meget interessant i mange hensende ikke minst den nye sikkerhets standarden som "Rotax har satt".