Gearing av 85 + 100ccm m/tabell

Som du ser av tabellen er det på mange baner fult mulig for 100ccm og bruke 11 tenners motordrev. En endring fra 10 til 11 tenner gir en merkbar reduksjon av slitasjen på drev og kjede. Men det som er enda viktigere er at du får en økning i motoreffekten. Nå er det kanskje ikke helt riktig for det som egentlig skjer er at du reduserer friksjon mot/mellom kjede og drev, og får dermed mer effekt til og skyve karten fremover. Det som er like viktig her er at drev og kjede er i topp stand og byttes ut med korte intervaller. Man ser ofte motordrev som ligner mer på noe som kommer fra et sagbruk en på et drev. Dette kommer av at når kjeden blir slitt strekker den seg slik at avstanden mellom leddene på kjeden og avstanden mellom tennene på drevet ikke stemmer overens. Resultatet er at kjeden klatrer på drevet og bøyer tennene. Dette krever store mengder effekt (sett et gammelt drev i skrustikken og prøv og bøye en tann så forstår du hvor mye effekt dette krever) og siden den eneste effektkilden du har er motoren vil det si at du bruker opp den effekten som skulle gjøre at du kjørte forbi føreren foran til og bøye tenner på motordrevet i stede. Tester i bremsebenk som er utført av undertegnede (og andre) viser at effekt tapet ligger i området 0,5-1,5 HK på en 100ccm motor avhengig av hvor slitt kjeden er. Dette tilsvarer forskjellen på en standard Yamaha motor mot en superrask motor !!!!!!!!!. (noe å tenke på?). Når det gjelder hvor lenge et sett med drev og kjeder varer så finnes det ikke noen fast regel for dette. På ICA og FA så hender det på raske baner at levetiden på en kjede er et heat!!!. Noe som er en av faktorene for levetiden er selvfølgelig kjedespray og bruken av denne. Det du MÅ huske på er at kjedespray inneholder stoffer som gjør at den er lettflytende. Dette gjør at sprayen trenger inn i kjeden og smører selve rullen og leddet i kjeden. Problemet med dette er at sprayen er meget lettflytende helt til dette stoffet har fordampet. Denne prosessen tar fra 5-10 min. og før den tid har sprayen lite vedheft. For og ha noen god virkning av kjedesprayen må du vente til dette stoffer har fordampet ellers blir resultatet at kjedesprayen befinner seg under kjedekassen og/eller på ryggen av kjøredressen din, og der gjør den svært liten nytte.

Viktig Les dette nøye.

En annen faktor som mer eller mindre glemmes når det gjelder giring er bakdekkets rullebanelengde. Dette er en meget viktig faktor når det gjelder og velge riktig giring. Jeg har selv sett førere teste drevinger på treningen for til slutt og være absolutt raskest for deretter og sette på nye dekk til tidkjøringen, og deretter å komme inn og påstå at motoren ikke drar skinnet av pølsa. Det man ikke har kontrollert er at de nye dekkene hadde samme rullebanelengde som de gamle slitte dekkene noe som har resultert i at man i virkeligheten har drevet ned 3-4 tenner. Når det gjelder rullebanelengden (omkretsen av dekket) så er tommelfingerregelen at 1. cm. tilsvarer 1 tann. M.A.O. er de nye dekkene 1 cm. større så må du øke antall tenner på bakdrevet med 1. tann. Det samme skjer selvfølgelig når du forandrer dekktrykket.

P.S.

Dette er det viktig å tenke på når du skal kopiere sidemannens utveksling. Det er liten vits i å sjekke drevstørelsen hvis du ikke sjekker rullebanelengden.

Utvekslingtabell for 85ccm og 100ccm motorer.