Giringstabell for 125ccm

 

Som du vil se av tabellen nedenfor så er det i motsetning til på 85ccm og 100 ccm mindre endringer i utvekslingsforholdet på 125ccm. Når det gjelder og finne den rette utvekslingen for 125ccm så er det ikke alltid så interessant hva man får i topphastighet, men mer interessant å finne en utveksling som gjør at man har et "riktig" gir i de mest kompliserte og vanskelige svingene. Her er det en meget viktig sak man må være klar over når det gjelder 125 nasjonal, og det er at de forskjellige motorene i utgangspunktet IKKE har samme sluttutveksling i girkassen. Dette har resultert i mange frustrerte førere da "naboen" har et perfekt gir oppsett, mens din motor ikke fungerer overhode med den samme utvekslingen. I 125 nasjonal er det også forskjellige utvekslinger på de forskjellige girene ut fra hvilken års modell motoren er, så med andre ord her er det ikke så lurt og se hva "naboen" har valgt av giring. Hvis du ser nøye på giringstabellen så oppdager du fort at det er mulig og få samme utveksling med to forskjellige drev oppsett. Dette er et fenomen som har hvert gjenstand for mange interessante påstander når føreren har byttet fra 16/24 til 18/27 og påstår at dette fungerte "mye bedre". Til slutt er det to ting du skal huske på, et lavere tall i utvekslingen er større toppfart og kjedelåsen skal stå med åpning fra fartsretningen på kjeden.

 

Motordrev

Motordrev

Motordrev

Motordrev

Akseldrev

15

16

17

18

24

1,60:1

1,50:1

1,41:1

1,33:1

25

1,67:1

1,56:1

1,47:1

1,39:1

26

1,73:1

1,63:1

1,53:1

1,44:1

27

1,80:1

1,69:1

1,59:1

1,50:1

28

1,87:1

1,75:1

1,65:1

1,56:1