NGK, Spark Plugs, Sparkplugs

Tennpluggens mysterier. 

(eller historien om den forsvunne gnist)Race Plugs

Tennpluggen er ved siden av bensinen kanskje den mest "hokus pokus" forklarte del av en kart og alle som har kjørt kart vet at denne lille mystiske "dingsen" kan forårsake mye hodebry. Jeg skal  forsøke og forklare hvordan, og hvorfor gnisten blir borte. Når det gjelder tennplugger kan vi i enkelhet skille pluggene in i to grupper. Gruppe 1. Som er det vi kaller Race plugger, og gruppe 2, som er det vi kaller standardplugger.

Race pluggen er som navnet sier en plugg beregnet på Racing og skiller seg fra standard pluggen ved og tåle meget hard belastning og høy temperatur over er et langt tidsrom. Det som gir race pluggen disse egenskapene er to ting, det eksotiske materialet som senterelektroden er laget av (vanligvis blandinger av sølv, gull, platina, og andre kostbare materialer) , og avstanden fra senterelektroden til tennplugghuset , noe som bestemmer hvor mye pluggen skal kjøles. (Husk tennpluggen kjøles hovedsakelig ved og transportere varme til topplokket)

Dette høres kanskje ut som en perfekt plugg til en kartmotor men dessverre, de fleste av disse egenskapene er helt unødvendige i en råtrimmet totaktsmotor uten gir som skal arbeide over et turtallsområde på 8-20.000 omdreininger. En totaktsmotor som skal operere over et slikt stor område er på lave turtall nødt til og ha en meget "fet" bensinblanding,  (i særdeleshet stempelstyrtemotorer som Raket, Yamaha og ICA,J) dette sammen med at en totaktsmotor normalt går kaldere en firetaktsmotorer gjør at racepluggens ekstra kjøleegenskaper er unødvendig i de fleste tilfeller. Hva så med det eksotiske, og meget slitesterke materialet i elektroden spør du sikkert?. Siden det ved datalogging av motoren driftstid har vist seg på en så rask bane som Göteborg er motoren på topp turtall kun i 2-3% av driftstiden, med andre ord det meste av tiden er motoren på et turtall hvor den for en meget fet blanding, og dermed utsetter pluggen for liten slitasje og varme. (husk at drivstoffet er en tildels viktig del av kjølingen så mer drivstoff = kaldere forbrenning og dermed mindre varm pluggen) OK så hva er ulempene?. Siden en raceplugg er konstruert for og gi ekstra kjøling under ekstrem belastning er avstanden mellom senterelektroden og plugghuset mye kortere en på vanlige plugger. Siden pluggen går mye kaldere en standardpluggen brenner den seg ikke så lett ren og det meget smale området mellom senterelektroden og plugghuset vil fyller lettere opp av sot og avleiringer. Strøm har den egenskapen at den "bestandig" tar den letteste veien, og får du for mye sot på pluggen vil gnisten "slå" mellom senterelektroden og plugghuset. Dette er noe som resulterer i til dels stort effekttap og forbrenningen blir ufullstendig. Denne ufullstendige forbrenningen resulterer i mer sot og avleiringer og sluttresultatet er at det skjer en  kortslutning i pluggen. På en standard plugg er avstanden mellom senterelektroden og plugghuset mye større noe som resulterer i 1. større varme 2. mindre fare for sottavleringer 3. lengre avstand til plugghuset som begrenser muligheten for overslag. Alle som har kjørt ICA. Junior har opplevd dette problemet mange ganger og vet hvor følsom en raceplugg er for olje og bensin. Men den kanskje største grunnen til og bruke en standardplugg er prisen. Har man kjøpt en plugg til 20-30 kr. er det langt mindre smertefullt og kaste denne hvis man er usikker på om pluggen er defekt en racepluggen til 150-200 kroner. Har du en raceplugg som har sluttet og oppfører seg fornuftig kan et triks være og vaske den ren i ren bensin og deretter legge den i stekeovnen ( ikke Micro ovnen) på 100 grader i et par timer.

Er du fortsatt i tvil om hvilken plugg du skal bruke, kan dette rådet fra min gode venn Arne "Senior" Jørgensen være godt og ta med seg "Det er mye fiiint og få i hickory".

Dette tipset er tidligere publisert i NMK Varna's Klubbavis