Teorien bak heving av motor kommer egentlig fra tidelig 1990 tallet da de første sidebokser og front koner dukket opp i karting. Samtidig opplevde mange at frekvensen på motor trøtting og sylinder skjæringer steg. Enkelte motorer med spesielle motorfester unngikk problemet i stor grad, og man studerte disse for å forstå hva som kunne være grunnen. Resultatet ble at man hevet motoren da man antok at problemene skyltes at sidebokser og frontkoner gjorde at luftstrømmen som skulle kjøle motoren og toppen til en hvis grad ble styrt over motoren og at denne derfor fikk for dårlig kjøling og gikk for varm. Resultatet ble at frekvensen på sylinder skjæring ble redusert, men samtidig kom det nye motorer hvor fabrikkene hadde øket omfanget av kjøleribber ganske radikalt noe som ”vi” antok var et resultat av den tidligere nevnte teorien om luftstrømmen, men som også gjorde at praksisen med å heve motoren gikk i ”glemmeboken” (en av de største bøkene innen motorracing). En motor som ingen tenkte på i sammenhengen var Yamaha KT-100 som har samme kjøleoverflate i dag som den gangen Adam og Eva jobbet som fruktplukkere, og som om teorien var riktig skulle fungere bedre hvis den ble hevet fra motorfestet. Som tenkt så gjort og etter å ha tørket støv av et par tre hjerneceller fra bakerste hylle i herbariet ble Yamaha motoren hevet 10-15mm fra motorfestet ved hjelp av 4 aluminiums rør. Påfølgende testing med sensorer tilkoblet datalogger og ikke minst det viktigste nemlig rundetider ga klar beskjed, her var det ren gevinst fra runde 1*. Så tilbake til dette med teorier igjen,: kan den egentlige årsaken til effekt gevinsten ligge i at kjølingen rundt bunnkassen/blokken er for dårlig ved bruk av sidebokser og at dagens motorfester er slik kongruert at det ikke kommer noen kjøleluft mellom motorblokken og motorfeste????, med andre ord var teorien fra 90 tallet feil når det gjaldt kjøling til toppen fordi det egentlig var blokken som mistet kjøling, eller er begge teorier riktig???. Uansett teori ditt eller datt, det er i grunnen dritt uinteressant for de fleste for det som er det interessante er at motoren går bedre, men til deg som nå er på vei ut i garasjen for å heve motoren LES DETTE!!!!!!. Effekten uteblir hvis du bruker et par muttere som avstands stykker!!!**.

JP Racing har ”laget” et lite kit som passer de fleste motorfester, og dette kan du bestille hos Gravdahl Motor (tlf 37259070) for en drøy femtilapp.

VIKTIG på se at festeboltene stikker min. 12mm, maks 22mm ut av avstands rørene for korrekt montering i motoren.

 *Hvis du tror/håper at dette gir en effektøkning som gjør at karten steiler på langsiden så kommer du til å bli skikkelig skuffet for slike effektøkninger finnes ikke i karting sorry.

 ** For deg som fortsatt sitter og leser og ikke minst dveler ved hvilken teori som er riktig så kommer det her en ekstra  ledetråd i gåten ”mysteriet om kjølingen som muligens forsvant” Testing viste at hvis man benyttet et materiale i avstands stykkene som ledet varme dårlig så uteble gevinsten av hevingen av motoren!!.

P.S. 1 Kjører du Raket men synes at dette høres interessant ut så er (hvis undertegnedes teori er riktig) gevinsten mer eller mindre den samme på Micro/Mini.

P.S. 2 Hvis du har testet og funnet ut hva som skjer eller har synspunkter/meninger om hvorfor en heving av motoren gir en effektøkning så send gjerne en e-post da undertegnede alltid er interessert i å høre andre ”mekanikere med rotasjon i gjernebarken” sine meninger, tanker, teorier og ikke minst testresultater.

 

For bestilling se Wiregard se Web Butikk.