JP Racing Wiregard er en problemløser eller hjelpemiddel om du vil som er et resultat av undertegnedes frustrasjon og fortvilelse over til stadighet å oppdage at den motoren som var gjenstand for nitid bearbeiding og fintuning gjennom mange timer, ikke var noe raskere en den motoren man kunne hente rett ned fra forhandlerens hylle.

Grunnen til at disse motorene som hadde vært gjenstand for nitid og kostbar bearbeiding ikke var raskere en standardmotoren var at man ikke hadde klart å justere gasswiren riktig slik at forgasserspjeldet ikke sto på ”full gass”. Nå forstår alle at en topp preparert race motor hvor forgasserspjeldet ikke står på full gass selvfølgelig ikke yter maksimalt av hva den er kapabel til.

Når det gjelder grunnen til at forgasserspjeldet ikke står på full gass så kan man sette disse i tre grupper, den første er selvfølgelig at man ikke har justert stoppeskruen på gasspedalen slik at denne stopper å bevege seg eksakt i det øyeblikket forgasserspjeldet står på full gass.

Den andre grunne er at de fleste kart rammer i dag er så myke i pedaler og i pedaloppheng at det er meget vanskelig å bestemme eksakt hvor gasspedalen stopper, siden førerens trykk på gasspedalen er meget forskjellig ut fra hvilken situasjon han/hun er i, og siden rammen og pedalopphenget er så ”mykt” vil pedalen  stoppe i forskjellige stillinger ut fra hvor hardt føreren trår på pedalen. Enkle forsøk har vist at førerens trykk på gasspedalen kan variere fra 3 til 60 kilo (og sikker mer i ekstreme tilfeller). For mekanikeren er det selvfølgelig totalt umulig å forutsi hvor hardt føreren trår på pedalen, og dermed hvor mye pedal og pedaloppheng beveger seg slik at en korrekt justering av gassviren og forgasserspjeldet  blir en tilnærmet umulig oppgave.

Den tredje grunnen til at forgasserspjeldet har vært i en stilling det ikke skulle vært i sett ut fra et effektmessig synspunkt er noe de fleste ikke tenker på, nemlig at gasswiren er  festet i gasspedalen som sitter i den aller fremste delen av karten, mens gasswirens strømpe sitter festet i kartens midtseksjon.  Siden karten ikke har noe fjæringssystem så er det selve rammen som gjør den jobben, og det aller meste av den jobben gjøres mellom festet for strømpen til gasswiren og festet for gasswiren slik at karten faktisk gir gass selv når du svinger slik at rammen vrir seg. Dette problemet er det helt umulig for mekanikeren å løse så her må man bare finne seg i at forgasserspjeldet vrir seg ut av stilling.

Så er selvfølgelig spørsmålet hvordan vet jeg at forgasserspjeldet ikke står i riktig vinkel når jeg kjører?. Noen av de vanligste tilbakemeldingene som man får fra motor/fører når gasspjeldet ikke er i riktig stilling er ting som ”Motoren firetakter uansett hva jeg gjør” eller ”Motoren drar dårlig helt til jeg slipper gassen i ende på langsiden, da gjør den et byks fremover” og for deg som sjekker fargen i eksosbendet å oppdager at fargen er svart selv om du har justert ”H” skruen lengre inn en det som er normalt.

Mange tenker at dette skjer ikke meg, men da skal du vite at av alle de motorene som kom inntil JP Racing for overhaling i 2002 (ca 300) så viste ca75% av forgasseren tegn på at forgasserspjeldet har vært langt over full gass , siden de forgasserne som ”bare” har vært litt over full gass ikke viser like klare symptomer er det mulig at tallet er enda høyere.

Spørsmålet er nå hvordan løser man alle de problemer som her er nevnt, jo med en Wiregard som ”fanger” opp de feil som gjør at du kjører med en forgasser hvor forgasserspjeldet ikke står på full gass slik at motoren ikke yter den effekt som den skal yte. Wiregard løser problemet med riktig justering av gasswiren, Wiregard løser problemet med førerens forskjellige belastning på gasspedal og oppheng, og Wiregard løser problemet med at karten ”gir gass” av seg selv i svingene.

 

For bestilling av wiregard se Web Butikk. Monteringsanvisning for wiregard Doc. Pdf.