26/02
JP Racing utvider maskin og utstyrs parken foran sesongen 2005.  Den mest synlige ny ervervelsen er et  Takizawa MACV1E maskineringssenter. Senteret har et arbeidsområde på 430X350X460mm med et ATC på 10 stk verktøy og en spindelhastighet på 6K.
Som tideligere nevnt på nyhets siden så har JP Racing installert et MBB1650 Sunnen hone senter og dette er nå bygd ut med noe som vi antar er et av Norges største utvalg av honedorer og utstyr for bearbeiding av hull i området 2,5mm til 65mm. Utvalget består for øyeblikket av totalt 121 stk forskjellige typer honehoder, og utvides kontinuerlig.
  Innbefattet i utvidelsen av hone utstyr er også utstyr for honing av belagte sylindere  (type ICC/Rotax osv) i området 50-58mm diameter, og utstyr for honing av bunnhull/blindhull (type Raket 85 osv.)
JP Racing utvider avdelingen for måleutstyr med utstyr for måling av sylindriske hull. Måletolkene (ofte kalt dysetolker) er i området 0,2mm til 19mm og innbefatter nå totalt OVER 1000 STK. Det er også innkjøpt et kompl. sett med passbiter for å kunne stille inn og ikke minst kontrollere måleutstyret. Det nye utstyret er selvfølgelig serfisert. 
I tillegg er det kjøpt inn er presisjonsmålebord i granitt  med målene 600X600X100 mm med en total vekt på nesten et kvart tonn, med målesøyle fra Mitutoyo for måling og kontroll av "større" motordeler.
26/02 Kartmessen på Solør. Det ligger en bildereportasje fra messen under Reportasje
20/09
Kjetil Flood-Engebretsen Dansk Superkart Mester 2004. Vi gratulerer

.

7/09

JP Racing Team’s Ola Jæger med den tredje seieren på rad under KNA Varna’s Giga cup løp 5/9. Denne gangen var konkurransen meget sterk fra to andre KNA Varna kjørere nemlig Kent Amundsen og Mats Aasvik, sistnevnte gjorde muligens en test denne helgen for å se om det var mulig å hevde seg i ”gamle” klassen, og det gjorde Mats, så vi ser deg gjerne tilbake i Yamaha neste sesong. JP Racing Team satser nå på å vinne Göteborg Stora Pris, som det siste av de tre store løpene denne sesongen. Ingen har tideligere klart denne bragden, Skulle JP Racing Team med Ola Jæger klare å hente hjem alle tre trofeene til KNA Varna vil man for alltid være historisk, men……

 

JP Racing Team har som en del av forberedelsene til Göteborg Stora Pris besøkt Flisas ”store” sønn han Hermod R. Lunde. (R’en står muligens for Reodor ?). Målet med besøket var selvfølgelig Hermods bremsebenk som sammen med resten av Flisa fikk ”luftet” seg grundig under besøket siden Hermod ikke har funnet det nødvendig å støy skjerme eksosavsuget, noe som resulterte i at 140 desibel jallet over gata og inn gjennom vinduene på Flisa menighestssenter som for anledningen holdt morgenandakt.. På bildet ser vi Hermod  på kne foran bremsebenken, og for alle dere som ble litt urolige nå kan jeg berolige med at Hermod ikke har konvertert til islam, men snarere er nede i knestående for å lese små forbannelser over en liten Japans ingeniør på Yamaha fabrikken. Dette er utvilsomt fremtiden for å ”liste ut” det som bor i motoren og et besøk hos Hermod er snart obligatorisk for enhver motortuner. Så her er telefon nummeret for deg som satser seriøst. og vil ha ut den effekten som finnes i motoren...62 95 14 71.

 

10/08

Nordisk Mesterskap Danmark 2004. 

JP Racing med OLA JÆGER totalt dominerende gjennom hele mesterskapet. En "tannløs" jury fratok oss seier på kvalifiseringen og startspor 1 i alle heat, og muligheten til å lede samtlige runder under mesterskapet. Men Finske Svenske og Danske førere måtte uansett "tannløse" juryer og fuskemotorer bite i gresset for en suveren Ola Jæger

30/06

Nytt produkt fra JP Racing. For  førere som har for korte ben/føtter, eller som har en for lang ramme. JP Racing forlenger sett for pedaler "flytter" pedalen opptil ca 9 centimeter bakover, og leveres med alle nødvendige deler. Settet kan kappes for å tilpasse lengden etter hvert som føreren vokser. Passer for Cadetti, Micro og Mini karter med rund 12mm pedal av stål rør. Kan også brukes der hvor pedalen er før høy eller føreren har for korte føtter, og erstatter dermed "helklosser". JP Racings pedalforlengersett selges av Gravdahl Motor, og kan bestilles på tel. 37259070/93234025

28/06

NM 2004

 Norsk mester 2004 Formel Yamaha  Ola Jæger JP Racing Team 2. Kristian Andresen Team PDB Racing 3. Morten Winberg Team PDB Racing 
Norsk Mester 2004 ICA/J  Andreas V. Brenne  Team Brenne Racing 2. Audun Larsen JP Racing Supportet Driver3. Ole Marin Eidjord Team Petter Solberg

Norsk Mester 2004 ICA Jonas Adler Ingebretsen Team PDB Racing JP Racing Supportet Driver2. Reidar Andresen Team PDB Racing 3. Eivind Brynildsen Team Petter Solberg

Norsk Mester 2004 ICC Kjetil Flood-Engebretsen JP Racing Supportet Driver 2. Einar Lie. 3.Andre Løvåsen

14/06
NM Formula A Gratulerer til Anders Krohn som ble norsk mester etter å ha ledet fra start til mål i finalen på Sigdal. Resten av seierspallen ville gitt gode ods hos bokmakerne. da Kim Jakobsen kom inn på andre plass etter å ha prestert sitt livs beste kjøring. og ikke minst mannen på tredje plass som er gammel nok til å vare faren til resten av heatet nemlig Jan Arild Helgestad som "kjørte med nyladet pacemaker". Gratulere til alle tre.  

 

01/06
Reportasje fra Giga nasjonal løpet på Evje 29/05 ligger under reportasjer 

 

04/03
JP Racing's kjedebeskyttelses plater for Yamaha KT-100 er nå endelig leveringsklare. Forsinkelsen skyldes et lite kapasitets problem hos vår elokserings leverandør. Viktig å merke seg er at kjedekassen ikke passer "gamle" Yamaha motorer med såkalt lang veivaksel (motorer fra før 1994). Det kan også oppstå plassproblemer med enkelte uoriginale motordrev som bygger lenger ut en de originale, i slike tilfeller kjøp et motordrev som i utforming er likt det originale. Kjedekassen leveres med alle skruer og skiver  som trengs for montering. Leverandør Gravdahl Motor tlf. 37259070/93234025.
18/02
Har du trent fysisk i vinter???? Her er en video som klart viser at jogging er direkte helseskadelig. For "alle" oss andre som har en kropp som bare en mor kan elske, så er selvfølgelig det å jogge direkte utenkelig og dermed finnes ikke dette helseskadelige problemet..... ikke sant Birger?.

 

Til dere som tror at motorsykkel er morsomt! Her er beviset på at motorsykkel er  fryyyyktelig ubehagelig

.

Er du ute etter en heftig hjelmlakkering???. Sjekk denne websiden.: www.cadhelmetdesign.dk Dette er en "Flatlandsindianer" (Danske) som har en rekke kjente kjørere på sin kundeliste, og i motsetning til de fleste andre dyktige hjelmlakkerere så forstår han antagelig hva du sier. Det ligger flere bilder av designhjelmer på siden, så her kan du kanskje få ideer til "din" personlige design. Prisen på en lakkering antydes å ligge i området 2500,- og oppover.

 

 

 

05/02
Kjedekasse for Yamaha KT-100. JP Racing har designet en kjedekasse for Yamaha som tilfredstiller det regelverket som gjelder både i Norge og internasjonalt. Det som er minst like interessant som å kjøre lovlig i henhold til regelverket er at denne kjedekassen i motsetning til den del av de mest brukte plastkassene ikke hindrer kjølingen av motoren på drevsiden hvor det faktisk er meget viktig med maksimalt med kjøling da kjedets påvirkning på drev og veivaksel gjør at rammelageret på denne siden blir utsatt for stor belasting og det ofte oppstår kraftig varmgang, noe som er en sterk medvirkning til de lagerhavarier som den del har erfart, i tillegg så bidrar selvfølgelig en senkning av lagertemperaturen til å øke motoreffekten og det er antagelig det som er mest interessant for de fleste.  Kjedekassen er produsert i 2,5mm aluminium er overflatebehandlet med Gull eloksering. og kommer komplett med alle deler du trenger for å kjøre med kjedekasse som tilfredstiller regelverket. Kjedekassen er under produksjon og forventes å være i salg fra midten av februar. Kjedekassen bestilles fra Gravdahl Motor på telefon 37259070/93234025.
Rapporter fra  RMC i Bakskjerm el Sleik hver dag. Undertegnede gjør oppmerksom på at innrapporteringen skjer over SMS på Arabisk? og at det til tider kan oppstå enkelte problemer med oversettelsen da det snakkes en for undertegnede noe ukjent lokal dialekt. Sjekk i tilegg  www.cars.com.eg og www.kartxpress.com 

 

24/01
Rapport fra RMC Lørdag Vinner Chriastiano Mogado fra Syd Afrika. som er Syd Afrikas 4 seier i RMC. Steinar oppe på 16 plass men ble kjørt av og endte på 26. plass. Svenske Wennerstrøm på 6. plass, og danske Allan Olsen på 21. mens Tommy Feldt kom på 28. plass.

 

24/01
Rapport fra RMC Lørdag Steinar gikk direkte til finale mens Janne er ferdigkjørt. Begge Danskene må om 2. chanse. Prefinale. Steinar startet som nr.24 og kom i mål som 17.

 

23/01
Rapport fra RMC Fredag  Heat 1. Steinar nummer 11. med heatets 5. beste tid. Janne nest sist.. Heat 2 Steinar mistet frontspoiler og ble 24. Janne inn på 30. plass. Heat 3 Steinar nummer 8. og Janne sist.

 

22/01
Rapport fra RMC Torsdag Tidkjøring. Etter den lovende treningen i dag så var det satt en hvis forventning til Steinar... men. en 25 plass med tiden 1.02.03 var vel ikke helt som forventet Vinnertiden var 1.01.14. Janne kjørte inn til en 63 plass.

 

22/01
Rapport fra RMC Torsdag  2 treningspass i dag og en tidskjøring. Resultatene fra første forsøk for de nordiske "Gutta" resulterte i en imponerende 3 plass for Tommy mens Janne la overløps slangen fra forgasseren opp i sete og fikk sitt forsøk ødelagt. med en 31 plass. Steinar kjørte meget lovende på de to treningspassene og ble henholdsvis nummer 5 og 9 totalt, noe som ga stemningen i den Norske leiren et skikkelig løft.

 

21/01
Rapport fra RMC Onsdag Første trenings dag  resulterte i 2 førere fra Syd Afrika først, med Danske jan Andreassen på en meget sterk 4 plass. Svenske Tommy Feldt på 15 plass og Jan Gustafzon på 33 plass.

 

20/1
Rapport fra RMC World Final i Sharm el-Sheikh  Tirsdag ble brukt til montering og klargjøring av utstyret og Sjefen skjæl Svein Gravdahl kunne opplyse at det var godt å varmt??? (kom vel ikke som noen bombe på undertegnede akkurat)

 

24/12
JP Racing ønsker alle kunder, kjørere, mekanikere og foretningsforbindelser en riktig god jul og et fredfullt nytt år, og sist men ikke minst en et rask og suksessfylt 2004 sesong.

 

JP Racing Team ønsker alle sine sponsorer og samarbeidspartnere en god jul og et riktig godet nytt år. 

En spesiell takk til Fredrikstad  Transport og Spedisjon, Quaker State, Svein G, Rune F og Toralf T.

 

Til "alle" dere som lurer på hvor dere er lørdag og søndag 14-15 februar så kan du slutte å lure på det med en gang, for DU er nemlig på Kartmesse på Solør sammen med Arve "Racerpropellen" Opås og en masse andre likesinnede. For ytterligere informasjon og bestilling av overnatting så treffes "Propellen" på telefon.: 62 95 00 66 --- 97166962

 

29/09
Kevin Johansens fremfart i det tyske mesterskapet i firetakt har vært nevnt tideligere. Jeg lovet unge Johansen at hvis han klarte å bli Tysk mester så skulle unge Johansen for ettertiden få tilnavnet "FRITZ JOHANSEN" . Som de fleste kanskje har registrert så var Kevin også en tur i Frankrike for å "teste" det franske mesterskapet men fikk kun "gjestestatus" og etter å ha utkonkurrert de franske kjørerne så ble unge Johansen neste erklært uønsket i det franske mesterskapet (og det var kanskje like bra for en fransk tittel i tillegg til den tyske kunne resultert i Pierre som mellomnavn) Så til den nybakte tyske mester av året "Fritz Kevin Johansen" gratulerer.  

 

24/09
Rotax Max Siden er oppdatert.

 

Informasjon ang. treningsapparater. Fra totalt upålitelige kilder innen helsestudio virksomheten har undertegnede fått oversendt denne videoen som helt klart viser at man må behandle treningsapparater med forsiktighet og respekt, og man kan definitivt legge til at presser du apparatene for langt så SLÅ DE TILBAKE!!!!.se videoen her (ca 2,3 meg)

 

23/09
JP Racing Junior Team har som første team i Norge fått et eksemplar av Unipro's nye laptimer type 6002. Unipro Racing har redesignet sin velprøvde 6001A og skapt en lapptimer hvor presisjon og holdbarhet er satt i høysetet mest iøynefallende med 6002 modellen er selvfølgelig det nye "dashbordet" som er ca 1/3 av tykkelsen av det gamle, samtidig som det er plass til langt mer data samtidig på displayet. I tillegg så er antall kanaler som kan "logge data" øket, og kommunikasjonen med lapptoppen foregår nå via USB porten. Ønsker du mer info om Lapptimer 6002 eller andre produkter fra Unipro så finner du det på www.uniprolaptimer.com. Du kan også kontakte Rune Flood- Engebretsen som er Norsk representant på telefon 38032437/90086333 eller på e-post r-fle@online.no.
JP Racing har i år vært offisielt test team for Quaker State på totakts oljer i Norge Det har vert testet flere typer totakts oljer fra Quaker State som er den nest største Amerikanske olje produsenten, og testingen har skjedd for klassene med 85 ccm Raket motor, Yamaha KT-100 og i klassen ICA/J. Testen har en klar vinner som klart overgår de olje som har vært brukt tideligere. Det er her snakk om en ny helsyntetisk olje som Quaker State har produsert i samarbeid med Rotax Bombardier. Oljen har vist en helt uovertruffen evne til ikke å sote i motoren og flere av testmekanikerne har utalt at eksosen ser ut som en BMW som nettopp har kjørt av Autoban. I tillegg til et helt ubetydelig sotbelegg i motoren så er stempelslitasjen nede på et minimum og reduksjonen av  temperaturen i bunnkassen viser at det her er snakk om en reduksjon av friksjonen, samtidig som våre tester har vist en økning i toppturtallet.
JP Racing med Sunnen sylinderhonemaskin. Maskinen er en MBB1600 serie med PF150 mikrofilter.   PF150 filteret som sees til venstre på bildet skal tvangsfiltrere vekk alle fremmedelementer fra honeoljen etter at oljen har passert gjennom sylinderen. denne filtreringen skal hindre rester fra honestenen og fra sylinderveggen i å komme tilbake til sylinderen under honing og "ødelegge/endre" sylinderstrukturen
. JP Racing er ut fra det som har vært mulig få bekreftet det eneste motorverkstedet i Norge som har en slik filterunit. Maskinen vil være operativ i løpet av kort tid.

 

 

 

 

HUT KALKULATOR JP Racings HUT kalkulator har forsvunnet fra siden til mange besøkendes "fortvilelse" . For de som ikke har hørt om eller brukt kalkulatoren før så er den basert på Excel regneart og er meget enkel å bruke og kan lastes ned her. (du må ha Excel) Hvis du lurer på hva HUT kalkulator er så kan den brukes til det meste av utregning om Hastighet, Utveksling, Turtall.

03/08
Nordisk mesterskap uoffisielle resultater fra Finnland Stian Nordisk mester (selvfølgelig) igjen , Kristian Andresen nr.3 og Anders Krohn nr. 4 .vi gratulerer.

 

NMK Elverum inviterte til løp på sitt nye anlegg på Starmoen Morrosenter i helgen og hvilket anlegg "de" kunne vise frem!!!. En av Norges desidert fineste kartbaner etter undertegnedes mening. Anlegget så ut som et nystriglet parkanlegg og selve banetraseen var av en slik karakter at den nærmest inviterte til forbikjøringer og dermed spennende dueller i 1050 meter med  spennende sving kombinasjoner. Det enste som mankerte for å gi Rudskogen skikkelig pes var et service bygg og toaletter. JP Racing's Junior Team hadde valgt å delta på NMK Elverums åpningsløp, noe som viste seg å ende meget overbevisende med ny banerekord (for Yamaha) seier i alle heat og finale  så var det et meget fornøyd team som satte kursen sydover.

 

03/07
Til alle kunder som forgjeves prøver å komme gjennom på telefon så er JP Racing inne i en meget hektisk Race sesong, og prioriteten er å levere motorer. Sikkrest kontakt oppnås for øyeblikket med e-post.

 

Til alle Rotax kunder. JP Racing har sluttet som Rotax Service senter. Gravdahl Motor har inngodt service avtale med B&V Karting i Sandnes som kan treffes på tlf.: 51630180.

 

Nye Triks for Yamaha (og andre) er på "plass" som et resultat av JP Racing Junior Team's testing de siste månedene. Hvis tiden tillater det så kommer det flere tips og test resultater. JP Racing's siste produkt Wiregard er IKKE ferdig testet for Micro/Mini og JP Racing søker etter testførere for dette produktet i disse klassene. Er du interessert i å være testfører for JP Racing send en e-post (ikke ring) til jpracing@jpracing.no

 

Det ble lovet en testrapport av. Bridgestone dekk for en stund siden. Her er'n endelig!!!!!!.  (Word dok). eller PDF:

 

Rotax Max siden er oppdatert.
08/05
Til alle som venter på en reportasje fra løpet på Varna i helgen er er det bare å beklage at tiden dessverre ikke rekker til for undertegnede. For de som var tilstede på løpet så var dere (og undertegnede) med på en historisk begivenhet. Det er nemlig første gang i nyere Norsk historie at man i Norge må avlyse/utsette et igangværende løp på grunn av nedbør/snø. Faktisk så kom nedbøren i slike mengder  at en stor kontingent førere fra Bergen begynte å klage på sterk hjemlengsel, og det skulle nesten være umulig.

 

Kevin "4-STROKE" Johansen med kjempesuksess i det Tyske mesterskapet for firetaktere. Mesterskapet som går over flere runder startet på Kerpen i helgen og Kevin som i år er fabrikk fører for Biland var ikke mer beskjeden en at han vant alt fra tidkjøringen til finaler, å leder dermed selvfølgelig mesterskapet. "Vi" frister oss til å komme med et lite råd til pappa Johansen etter å ha studert bildet fra seierspallen i Kerpen.: neste gang du sender Kevin å Kim Rune ut i verden alene, husk å sende med kam og barbermaskin!!.

 

Swedish Kart Cup åpningsløp gikk i helgen med kjempesuksess for NBF/Hellum eliteteam's  Anders Krohn som ikke var mer beskjeden en at han vant løpet etter meget sterk kjøring i alle heat. Teamet fortsetter dermed i samme spor som man hadde i åpningsløpet i Italia. Av andre gode Norske resultater fra løpet så kom Stian "The Snake" Paulsen på en  8. plass og Dan Robin Enersen på 14. plass.
09/04
JP Racing med "katastrofalt" dårlig oppdatering av siden. Det er bare å legge seg heltflat, å beklage at det ikke har vært mulig å holde siden "opp to date" Som vanlig så kommer sesongstarten tideligere en i fjor, denne sesongen føles det som om det allerede er full fyr på et sted som det i utgangspunktet er meget varmt. Det vil bli oppdateringer ang. Bridgestone dekktest og mer spes. ang. Yamaha testing så snart tiden tillater det. Til dere som har lastet ned borremal for Yamaha motor så har det her "sneket" seg inn en alvorlig feil". Boltmønsteret for Yamaha KT100 er 96X70mm og ingen ting annet.

 

Fra Rotax meldes det at CIK nå har godkjent RMC som internasjonalt "CIK mesterskap". Du kan laste ned Sporting-Regulation CIK 2003 her og Technical-Regulation CIK 2003 her (PDF format)
01/03
Tips siden er oppdatert. Det er laget maler for boring av motorfester som du kan laste ned/skrive ut. (Tips 12)

 

CIK har kommet med ny Bulletin. Bulletinen inneholder som vanlig en del interessant lesning, og litt "små sjokkerende" lesning. Som de fleste sikker har registrert så må alle løp med utenlandske kjørere nå registreres i CIK kalender kalt NEAFP. For dere som kjører løp i Sverige så er det så langt  undertegnede har klart å registrere alle viktige Svenske løp "registrert" i NEAFP, til sammen 15 løp som er åpne for Norske kjørere. Når det gjelder Norske løp som er åpne for Svenske kjørere så er antallet 0?. Det melder seg muligens et spørsmål eller to etter den "oppdagelsen". For ICA/J kjørerne så er det som ventet nytt motor reglement i år igjen. Den forb..... strupebrikken er sendt til de evige strupebrikke jaktmarker, men i stedet for strupebrikke så har man begrenset kompresjonen, i tillegg så har man satt en minimums "squish" til 1,2mm, og med et forbrennings rom på  12ccm så blir avstanden til Yamaha ganske liten, og når man i tillegg  begrenser maks bredden til136 cm så gjøres klassen enda sløvere. De fleste har sikker oppdaget at chassis i de internasjonale klassene (homologert 2003-) har/skal ha krasjtestet plastikk med krasjtestet innfestinger. alt dette gjør at fabrikkene har endret utseende på plastikken radikalt, noe som etter undertegnedes mening har ført til et langt mer moderne og racepreget utseende. Bildet viser den første Tony kart i Norge med den nye plastikken tilhørende Mats Franer. CIK presiserer at det er førerens ansvar å sørge for at man har alle nødvendige homologering dokumenter, og at disse kan lastes ned på www.cikfia.com sammen med øvrig reglement. Biland sin SA250 motor er nå homologert av CIK men man har foreløpig ingen klasse å plassere motoren i, så CIK har som Norge opprettet en "eksperiment" klasse for motoren. CIK bulletinen inneholder også en liste på nye A og Superlisenser, og dette er meget hyggelig lesning sett med norske øyne. Av A lisenser så er det 7 nye Nordmenn på listen i år men det selvfølgelig kun er en på Superlisens listen nemmelig Stian Sørlie. Nye "A" lisenser til Marius "Bakern" Evensen, Mats Franer, Erik Hellum, Mats Ingier, Torgeir Kleppe, Anders Krohn, og Michael Jenisson. (Torgeir og Michael med superkart lisenser) For de som har planlagt å kjøre Viking-Trophy så påmeldingen være "inne" seneste 26/05-2003

 

Rotax Max siden er oppdatert med et til nå ferskeste reglementet for RMC 2003

 

18/02
Rotax Max siden er oppdatert.
JP Racing har sammen med et "knippe" kartmekanikere blitt kurset i Biland SA250 motoren. Biland Challenge som skal kjøres i Norge fra denne sesongen skal som Rotax Max ha plomberte motorer, og importøren Norswed hadde  i den anledning hentet inn en fabrikk ingeniør fra tyskland for å stå for opplæringen slik at serviceapparatet for Biland motoren er tilgjengelig når cupen starter. Med ca 20 solgte motorer 6 servisesenter og et serviceintervall på 2-300 timer så kan du være sikker på at du treffer en utvilt servicemann når du tilslutt må sende inn motoren for repp.
Biland motoren er som bildet viser "litt" mer komplisert en en Raket motor og består av ca. 10 ganger så mange deler. Bildet viser kun noen av de utvendige deler som må avmonteres før man begynner å demontere motoren, noe som skulle indikere at denne motoren ikke er den best egnede for garasjemekanikere.
Undertegnede i "full konsentrasjon" under sluttmontering av Biland motor.
14/02
Winter Cup Garda. Stan Paulsen med kjempekrasj på treningen. Stian ble kjørt til sykehus, men det viste seg heldigvis at det ikke var noen alvorlig skade, men Wintercuppen er over for Stian sin del som fikk 10 dagers kjøreforbud av legen. Etter kvalifiseringen fredag så ligger Brynhildsen på 62. plass i ICA/J, Stian Sørlie inn på en 16 plass i FA som må være godkjent mens Kristina Kirkhus  kvalet inn på 72 plass i ICA. MEN den virkelige bomben sto Anders Krohn for ved å bli nummer 4 på kvaliken i ICA med ca 90 startende.  Anders rapporteres å ha vært raskest på flere av treningspassene, og bare denne plasseringen burde stoppe "smella" på de fleste kritikerne av Hellum/NBF teamet.

 

Forskning har vist at kvinner har problemer med å bruke dagens PC-mus. I samarbeid med en kvinnelig testgruppe, er det derfor utviklet en ny type mus, etter kriterier for følelse, komfort og ergonomi. Deretter ble musen testet av gruppe menn, som ga positive tilbakemeldinger etter å ha sett den kvinnelige testgruppens bruk av musen. De mente den musen så svært naturlig og praktisk ut i en kvinnes hånd.

 

Undertegnede venter nå med stor spenning (og litt skadefryd) på en spesial utviklet mus for mannfolk. Forskningsresultater på dette området  motas for publikasjon. P.S. Bildebevis må foreligge.

BILAND   CHALLENGE   2003

Som importør av Biland i Norge vil vi i 2003 organisere en Biland Challenge i Norge.  Det vil bli minimum 4 førere fra Norge som får muligheten til å bli invitert til verdensfinalen, hvorav den beste 35 år eller eldre er automatisk kvalifisert.  68 førere fra hele verden vil delta i denne finalen.  Alle kostnader fra Gardermoen til finalen, opphold, leie av kartutstyr og retur til Gardermoen betales av Team Biland AG i Sveits. Det vil bli 8 Biland Challenge løp i Norge, hvorav de 6 beste finaleresultater vil være tellende.  Biland Challenge vil bli kjørt i klassen Production i Norge.  Production klassen kan kjøres fra det år man fyller 16 år og minimumsvekt i klassen er 165 kg.  Oversikt over poeng for førere i hvert land kan sjekkes på www.biland-challenge.com  Kun Biland SA250 motor standard er tillatt, og må være plombert av autorisert forhandler.  Biland SA250 er en 4-takt motor med 2 sylindre, 2 Dell`Orto forgassere m/vakumpumpe, 1 overliggende kamaksel, 4 ventiler, tørrsumpsmøring m/ekstern tank, slureclutch, el-start og en turtallsperre på 13.000 omdreininger.  Effekten ligger på 28 hkr (20kW) ved 9.500 o/min. og dreimomentet er på hele 25 Nm ved 7.000 o/min.  Vekt 15 kg.  Motoren går på vanlig blyfri bensin.  Driftsintervallene er anbefalt som følger; 10 timer = bytte av oljefilter, 150 timer = kontroll av motor (sot topplokk, ventiler etc.), 300 timer = vanlig overhaling.  Motoren leveres komplett med motorfeste, radiator m/fester, oljetank, batteri, alle slanger o.s.v.  Produsentens hjemmeside er www.kart-power.com. Det er pr. i dag levert mer enn 3.500 Biland SA250 motorer worldwide.  I Norge har vi levert 20 motorer og har i bestilling ytterligere 20 motorer for levering utover våren. For fullstendig reglement Biland Challenge og komplett terminliste så vil dette bli lagt ut på www.norsk-karting.com om kort tid.  Biland = Lang levetid, driftssikker, mindre miljøbelastning, lavere db (lyd), Lavere bensinforbruk, kompromiløs effekt.  Føreren kan konsentrere seg om banen og stoppeklokken.

Med vennlig hilsen

NORSWED A/S

Geir Tony Johansen

 

29/01
Kart Messe på Åsnes Aktivitetssenter Til "alle" dere som ikke finner Åsnes på Norgeskartet så befinner det seg midt i Flisa sentrum (også kalt verdens navle hvis du er fra Finnskogen).

 

28/01
JP Racing holder stengt torsdag 30/01 og fredag 31/01. Er på kurs med Norswed/Biland for oppdatering til servicesenter på Biland motor.

 

Gravdahl Motor A/S  har overtatt ansvaret for salg og distribusjon av JP  Tools og produkter.  Svein Gravdahl kan kontaktes på tel. 37259070/93234025 eller på e-post go-kart@gravdahl-motor.no Alle JP Tools vil om kort tid finnes på lager hos Gravdal Motor, men årets Kart traller er allerede på plass, og for alle dere som ikke fikk traller i 2002 så er 2003 modellen klar, og nytt av året er at alle leveres hel forkrommet.   

 

18/01
Rotax Max gutta ut i "krigen" i dag. Siste rapport fra Rune går ut på at tidkjøringen ble strøket og man brukte tidene fra siste trening. Dette resulterte i at både Rune og Steinar endte opp med spor 9 i sin gruppe og starter på spor 18 i alle innledende heat.  Det er deling på 4 i begge klasser (over og under 35 år)

 

Invitasjon til Gokart messen på Åsane Aktivitetssenter på Flisa

15/1
Siste melding fra Rotax gutta i syd Afrika gå ut på at det ikke er så lett å kjøre på "Norske innstillinger" i 40 varmegrader og med masse gummi på banen. Jeg innbiller meg og ha hørt akkurat den før fra bortimot samtlige Norske kjørere som har vært i utlandet å kjørt!!. Se bilder fra banen, og en fyldig rapport på siden til RR. (linken under)

 

14/01
Rotax Max finalen i syd Afrika er "i gang", og du kan lese om Steinar og Runes bravader direkte på www.gokartutleie.no/SPORT/SA.htm Dette er en side som Rune forsøker å oppdaterer direkte fra løpet, så følg med.
Gamle nyheter er nå slettet. og for deg som leter etter reportasjene på toppen av denne siden så finnes det nå en egen knapp i navigasjonsfetet på venstre side. Hvis du logger deg på News siden direkte uten å få opp navigasjonsfeltet på siden så trykk på denne linken HER
Arve "Propellen" Opås er i gang med en ny kartmesse på Solør. Messen holdes i helgen første og andre februar (lørdag og søndag) på samme sted som sist og med det samme vellykkede opplegget som i fjor.
JP Racing kjører i år et eget  Kart Team i Formel Yamaha.  Det er opprettet en egen side for teamet som du finner i navigasjonsfetet, og som oppdateres med nyheter og info så snart alt er på plass.
Ryktebørsen er virkelig i gang for tiden og det "snakkes" om mange nye konstellasjoner med førere, team og klassebytter. Det "ryktes" at Hellum/NBF teamet med Anders Krohn, Stian "The Snake" Paulsen og Eyvind Brynhildsen skal kjøre Birel/Maxter og at Team sjef Hellum har overtatt Petter Solberg Teamet. Jonas "Adlern" Ingebretsen skal kjøre Gillard/Parilla for Stian Karing Team, at "Kong" Olav Opås bytter til Formel Mini og skal kjøre Maranello kart. Mats Franer rapporteres å ha prøvekjørt for et Tysk team, mens Erik Hellum som skulle legge opp etter fjorårs sesongen nå sier at det er aktuelt  å kjøre EM for 2003.