Denne siden inneholder tips og nyheter for deg som kjører Rotax Max. Har du tips, triks eller erfaringer som du vil dele med andre Rotax kjørere så send en e-post til JP Racing.
|
1. Rotax har kommet med en forbedret (solidere) nålelager for stempelbolten Det har vært noen motorhavarier på grunn av at dette lageret har sprukket i selve rulleburet, noe som har ført til ganske kostbare reparasjoner. Siden sesongen er over for de fleste så burde man tenke på å bytte dette lageret samtidig med at man tar en "årlig" sjekk på motoren. |
2. Det er oppdaget en
svakhet i mellomdrevet for vannpumpen. ![]() |
3. Det er en del førere som har erfart strømproblemer etter en stunds bruk. Rotax leverer nå et kraftigere batteri som skal være med på å løse dette problemet sammen med en ny batterilader. Det "nye" batteriet er på 7 ampertimer mot det gamle som var på 6,5. Noen førere har kjøpt moped/motorsykkel batterier for bruk på Rotax, noe som i en del tilfeller har vist seg å ikke fungere da det vi kaller for sellehavari oppstår ganske raskt. Grunnen til dette er mest sannsynlig at batteriet ikke er bygd for å tåle den belastningen som det utsettes for i en kart. Så rådet/anbefalingen her er å bruke det originale batteriet, siden det ser ut til at dette tåler belastningen best. I tillegg bør man montere batteriet så midt i karten som mulig da slag og vibrasjoner fra hjulene fordeles bedre, og gir mindre belastning på batteriet. Husk at nye batterier må stå på ladning i 24 timer første gangen. |
4. Undertegnede har mottatt mange telefoner i år fra førere som lurer på hvilke utvekslinger som benyttes på de forskjellige banene. Siden min fremtreden i Rotax kun er underholdning for de fremmøtte så er det umulig for meg å svare på dette, men hvis det er interesse for en giringstabelloversikt over Norske baner så kan jeg legge ut en slik oversikt her på siden. Send en e-post med "din" utveksling" til JP Racing. |
5. Enkelte førere har problemer med at kjølevannet forsvinner. Nå er ikke etterfylling av en desiliter vann i uken "verdens største" problem, men likevel ganske irriterende. De to mest vanlige grunner til at Rotaxen mister vann er 1. at rørene som er festet i toppen eller blokken lekker, 2. at simeringen i vannpumpen er defekt. Problemet med lekkasje fra rørene og fortrinnsvis det nedre er vanskelig å oppdage da lekkasjen skjer når motoren (og kjølevannet) er varm. Siden varmt vann fordamper meget raskt så kan dette være vanskelig å oppdage. Løsningen på lekkasjen er å skru ut røret, gjøre rent for paknings stoff å montere innrøret med Araldit. La Araldit'n herde før du monterer på slanger å fyller på vann. Hvis du trenger å demontere røret etter å ha brukt Araldit så varm opp med en varmepistol til limet mykner før du prøver å skru ut røret. (SKRU ALDRI INN RØRET UTEN EN ELLER ANNEN FORM FOR TETNINGSMIDDEL) Lekkasje i simeringen til vannpumpen kan du oppdage ved å "holde øye med" det lille hullet i blokken på venstre side under eksosporten. Rotax har montert to simeringer på vannpumpen med et dreneringshull imellom, og det er dette hullet som kommer ut under eksosporten/røret. Lekker det ut vann her så må motoren helt i deler for å rette på feilen. Fyll IKKE på radiatortett eller andre "Lurium 2000" stoffer da dette tetter radiatorsellene og resulterer i overopphetings problemer. |
6. Service punkter som "må"
følges opp med jevne mellomrom.: ![]() ![]() |
![]()
|
7. Det tekniske reglementet for 2002 har kommet og inneholder noen "små" endringer, reglementet kan lastes ned HER. Dokumentet er i PDF format!!!. I tillegg til det tekniske reglementet er også det nye reglementet for Rotax Max Challenge for 2002 kommet og kan lastes ned HER. (dette er også et PDF dokument) Last ned, skriv ut og les..... Skulle passe bra som lektyre foran peisen i disse juletider mens du lar juleribba ( pinnekjøttet) påvirkes av tyngdekraften slik at den havner der den hører hjemme. |
8. Enkelte førere/mekanikere har ringt for
å få beskrevet![]() |
9. Rotax har kommet med et "ny"
type stempel.![]() P.S. de fleste motorer levert i 2001 har den nye typen stempel montert. |
10. Liste fra Rotax på de endringer som motoren har gjennomgott, og på noen endringer som kommer. Man bør spesielt merke seg er at Rotax planlegger å montere inn en termostat i motoren fra slutten av dette året. Listen er i PDF format og kan lastes ned her |
11. Rotax har byttet ut råden i sine nye
motorer.![]() |
12. Registerdrevene på Rotax er til
stadighet utsatt for![]() |
13. Mange førere lever i frustrasjon over dette med eksosventil. For å prøve å avhjelpe noe av frustrasjonen så skal jeg her prøve å forklare på en forståelig måte hvordan man kvitter seg med en del av problemene. Det "mest vanlige" problemet er at selve gummibelgen (9) som styrer eksosventilens(12) bevegelse har falt av. Dette skyldes at man enten har dyset så lavt at motoren ettertenner (skyter i eksosanlegget), eller at man har giret slik at motoren går i turtalsperren. Resultatet av disse feilene er at selve membranen(9) "faller" av stempelet(10) som beveger eksosventilen. Dette retter du enkel ved å ta av det svarte lokket over ventilen å montere på membranen og låseringen(8) i sporet som skal holde membranen på plass. Et annet problem skyldes feilmontering, for av en eller anden grunn så er det stor uenighet om hvilken vei eksosventilen skal monteres?????. Eksosventilen skal i åpen tilstand være montert slik at den "flukter" (ligger plant med) med taket i eksoskanalen. (og ingenting annet!!!). Det tredje problemet er at ventilens støtstang(11) ( stangen mellom ventilen og stempelet) har løsnet, slik at ventilen stikker for langt ned i eksoskanalen. Dette reparere du ved og demontere hele ventilen fra motoren, deretter skrur du ut støtstangen fra stempelet og fra eksosventilen, gjør dette rent med et fettfjernende stoff, og montere på plass støtstangen med locktite(15-16) i begge ender. Støtstangen skal skrus i bunn både på eksosventilen og i stempelet.. Pass på at du monterer pakningen som ligger mellom ventilhuset og sylinderen(7) riktig vei slik at hullet hvor trykket kommer fra eksoskanalen ikke blokkeres. Denne "opperasjonen" står beskrevet i Rotax sin reparasjons manual. hvis du ikke har denne så kan den lastes ned i PDF format. RepairManual P.S. filen er på ca 4,5 mb. |
![]() |
14. For de av dere som har erfart sprekker i radiatoren så skyldes dette ofte en enkel monterings "feil" Pass på at det er avstand mellom stussene på radiatoren og stussene fra motoren (inne i gummislangene). Dette er viktig siden kontakt mellom motor og radiator gjør at vibrasjoner fra motoren overføres til radiatoren med tilhørende brekkasje i rør stussfestene på radiatoren. |
15. Det kommer mange spørsmål om innstilling av eksosventilen, så her er en "enkel" forklaring på noe av "mystikken". Rotax har konstruert motorens eksosanlegg slik at det skal virke mellom 7500 rpm og 12000 rpm. Under dette turtallet gir ikke eksosanlegget noe trykk tilbake til eksosporten, noe som resultere i et "svinaktig" dårlig bunndrag. Det er her eksosventilen kommer inn i bildet, og hjelper motoren med å bygge opp mottrykk. For å justere systemet til å virke maksimalt effektivt så må med andre ord eksosventilen åpne ved 7500 rpm. +/- 100 rpm. Dette gjøres enklest (med mindre du har en bremsebenk) ved å lytte til motorens eksoslyd. Denne endrer seg markant når eksosventilen åpner, og samtidig som du hører på lyden må du holde et øye med turtelleren. Hvis endringen av lyden kommer senere eller tideligere en 7500 rpm. så er det nødvendig med en justering av ventilen. Som utgangspunkt for for justeringen.: still justeringsskruen plant med toppen på eksosventilhuset. P.S. denne testingen må gjøres på langsiden hvor du starter med et turtall på 5000 rpm. og husk at "langsider tar fort slutt". |
16. Rotax forgasseeren inneholder et filter
på![]()
|
17. Ny oppdatert liste fra Rotax ang. nye og gamle endringer ligger HER Word doc. |
18. Rotax har gjort et par viktige
endringer/forbedringer på motoren. Begge endringene er meget velkomne og
hjelper til å fikse to problemer som er ganske vanlige. Den første
endringen er en gummimatte ( del nr. 21) som plasseres under![]() |
|
![]() |
19 Enkelte kunder har klaget over at fjæren
som holder![]()
|
![]() |
20 Rotax har kommet![]() |
21, Rotax har kommet med nytt reglement for
RMC 2003. dette kan du laste ned her
i PDF format
|
22. Rotax med nye forskrifter når det
gjelder oljeblanding, og innkjøring av motor. Rotax foreskriver nå min.
3% oljeblanding i stedet for 2% som tideligere anbefalt. I tillegg til den
ekstra 50% oljeinnbandingen i bensinen så foreskriver Rotax nå en
innkjøringstid av motoren på min. 45 minutter.
|
23. Rotax med ny liste på de oppdateringer og endringer som er
gjort og som kommer. kan lastes ned her
i doc format.
|
24. ![]()
|
25. Rotax opplyser at det er gjort en ![]() |