Mye av de "bearbeidingene" som kan og må gjøres på nasjonalmotorer handler egentlig om og rette opp masseproduksjonens skavanker. Disse unøyaktighetene skylles tildels de toleranser som en serieproduksjon nødvendigvis må ha, og de feil som oppstår på grunn av tildels dårlige konstruksjoner.
En av de vanligste skavankene er at ting ikke står på linje, eller er i riktig vinkel. For de fleste vanlige motorer så er nok de unøyaktigheter som vi her snakker om ganske ubetydelige, men når vi snakker om de små toleranser som er avgjørende i Kart Racing så er disse unøyaktighetene viktige brikker i det "spillet" som heter og vinne.
Siden forrige artikkel handlet om sylinderen så skal vi fortsette med og "behandle" den også i denne artikkelen. Det vi skal ta for oss er og få sylinderen til og stå i rett vinkel på motorblokken. Siden stempelets bevegelse i utgangspunktet er tenkt og være rettlinjet så er det meget viktig at sylinderløpet er i 90 grader av veivakselen. En liten vinkelforskjell på så lite so en 1/4 grad har en stor effektreduksjon. Grunnen til dette er at råden dermed må bevege seg fra side til side i tillegg til og gå opp og ned. For og illustrere dette på en måte som de aller fleste forstår så kan vi gå til en jojo. De aller fleste av oss har prøvd en jojo og merket at så lenge selve jojoen ligger i linje med tråen så kan tilomed en amatør klare og får denne til og gå opp og ned, men så fort jojoen "legger" seg litt på siden så er bevegelsen nesten umulig og få til da tråden og jojoen ikke arbeider på samme linje.
OK så hvordan finner man ut at sylinder og veiv ikke er i vinkel?. Vel på de fleste motorer så vil du se ved og ta av stempelet at rulleburet på stempelbolten ar gnagd seg inn i stempelet på en ene siden i større grad en på den andre siden. En annen måte er og spenne opp sylinderen i en fresemaskin og deretter borre et forsiktig kutt for og se om sylinderen er rett.
Først må man ha en såkalt "Dummy" blokk som står i absolutt 90 grader i forhold til fresesøylen. (se bilde 1.)
Det andre man må ha er et utboringshode for og kunne justere til den sylinderdiameteret som er nødvendig/ønskelig.(se bilde 2)
Ved og borre sylinderen så kommer skjevhetene automatisk til syne som en skygge i sylinderen som et resultat av den skjeve retningen på sylinderen og som et resultat av at stempelet ligger an mot den ene siden an sylinderen under det vi kaller arbeidebevegelsen (den delen av bevegelsen hvor motoren produserer effekt).
På bildet ser du tydelig hvordan stempelet nærmest har gjort en sidebevegelse med halvskru. ( sikker en flott bevegelse for en turner) Alle som vet noe som helst og om bevegelse vet at den korteste avstand mellom to punkter er en rett bevegelse. Når Geir Moen springer 100 meter så ser du ikke han gjøre en sving innom tribunen og ikke gjør han en halv skru heller, så skal du få stempelet ditt til og bevege seg rasket mulig opp og ned så er du avhengig av at det gjør dette i en rett bevegelse.
På motorer for ICA og FA så er fremgangsmåten for og rettborre noe annerledes da det her er lov og bearbeide "alle" deler. Ved og spenne sylinderen opp i en dreibenk en ekspanderende dor som automatisk sentrerer sylinderen etter sylinderløpet, for deretter og "rette" av anlegget mot sylinderen. Dette fikser selvfølgelig ikke problemet med sylinderløp som er ovale/konvekse/eksentriske osv. men kun problemet med sylinder som ikke står i vinkel på blokken. For og rette opp de andre nevnte problemer må sylinderen hones/borres i tillegg.