Yamaha fabrikken har om man tar i betraktning at KT-100 motoren er en billig masseprodusert sak, gjort som Japanere vanligvis gjør, en meget god jobb. Men etter diverse demonteringer og ikke minst oppvarming og avkjølinger har aluminium den uheldige tendensen at den endrer både form, mål og fasong. En av stedene som dette slår uheldig ut er blokken på KT-100 motoren hvor de to halvdelene endrer fasong individuelt. Resultatet av dette er at det oppstår en høydeforskjell på venstre og høyre blokkhalvdel. Når du ser på tegningen til høyre så forstår du bedre hva jeg mener. Tegningen er selvfølgelig sterkt overdrevet, så om du skal kontrollere blokken din så er det neppe mulig og se dette med blotte øyet men noe du kjenner med fingeren hvis du stryker forsiktig over skjøten på blokken. 

Et resultat av denne forskyvningen er selvfølgelig at bærelagrene ikke står helt på linje lenger. Siden det brukes lager med tildels stor klaring så gir ikke dette de helt store problemene, men det problemet som er viktig oppstår når man monterer sylinderen på blokken. Sylinderen vil på grunn av høydeforskjellen på blokkene ikke stå i eksakt 90 grader av veivakselsentret lenger, resultatet av denne feilvinkelen gjør at stempelet og råden ikke belastes vinkelrett på veivakselen, men beveger seg fra side til side ut fra om stempelet er på vei opp eller ned i sylinderløpet. Dette resulterer selvfølgelig i at både stempel og rådetappens trustskiver belastes ekstra mye og det oppstår en skjev slitasje på begge deler. En av resultatene av denne skjev belastningen/slitasjen er selvfølgelig en motor som slites alt for fort, men det som er mest interessant er selvfølgelig det som er relatert til effekttapet i motoren. En øket motorslitasje er selvfølgelig effektkrevende og siden den eneste effektkilden du har er motoren så forbruker du effekt som skulle skyve deg fremmover på banen til og slite ned motoren din. Den andre effekten som oppstår og som reduserer motorkraften er den resonansen som oppstår fordi stempel og råde "kastes" fra side til side i motoren (ca 500 ganger i sekundet!!! på topp turtall). Som beskrevet i tidligere artikler så er ubalanse en av de største effekt tyvene du kan ha i en motor, og å redusere de kildene som skaper resonanser/ubalanse er ren effektgevinst.

En løsning på problemet kunne selvfølgelig vært og montert blokken for deretter og planet av toppen på blokken slik at sylinderen blir stående rett på blokken. Nå er det ikke lov å bearbeide noen deler på en Yamaha motor (med unntak av sylinderboring) så den muligheten er utelukket. Den "eneste" muligheten som gjenstår er og montere sammen blokkene og deretter simulere en sylinder som er helt rett. Ved og spenne fast en "dummy" sylinder før man trekker til boltene som holder blokkhalvdelene sammen, tvinger man halvdelene til å stå på samme høyde. Det som er viktig her er at toppen på blokken er 100% fri for gamle pakningsrester og lignende og at man etter og ha trekt blokkhalvdelene inntil hverandre monterer "dummy" sylinderen med et moment på ca 25 NM (newton meter). Deretter trekker man til alle blokkskruene og løsner "dummy" sylinderen. Under denne opperasjonen tvinges blokkhalvdelene tilbake til sin opprinnelige posisjon, og man har oppnådd og få både en linjering av blokken og en sylinder som står i rett vinkel på blokken.

Du kan lage en "dummy" sylinder som på bildet til høyre eller du kan kjøpe en ferdig.  For bestilling av en plate som på bildet gå til JPTOOLS for informasjon.